Achtergrond

Ik ben een senior freelance interaction designer / UX consultant (BA/MA Interaction Design) sinds 2005 en ontwikkel graag user centered producten en diensten.  Mijn specialisme is  het ontwerpen van innovatieve gameconcepten voor moeilijk te bereiken doelgroepen. Dit doe ik voor Internationale reclamebureaus en non-profit instellingen.

Het liefst werk ik aan moeilijk oplosbare online engagement vraagstukken, nieuwe interactie modellen/flowcharts, storytelling principes en loyaliteitsprogramma’s.

Ook ben ik eigenaar van het blog www.uxgamedesign.com en neem deel aan diverse commissies als bestuurslid.

Maandelijks geef ik interaction design & gamification trainingen bij UXAcademy.

Download Curriculum Vitae

Bekijk LinkedIn profiel

Werkwijze

Collega’s werken graag met mij omdat ik een sterk inlevingsvermogen heb, empatisch luister en beschik over een dosis zelfreflectie. Ik heb een holistische kijk op de wereld en mijn werk en bewaar kalmte, ook als deadlines naderen.

Ik ben op zoek naar interessante opdrachten en merken die mij en de wereld verder brengen. Zodoende ben ik selectief in welke opdrachten ik aanneem. Daarom werk ik vaak direct met klanten zonder een tussenkomst van een agency.

Elke dag ontwikkelen mensen nieuwe apps, sites, campagnes en games. De meeste zijn niet gebruiksvriendelijk en niet echt leuk genoeg om lang te gebruiken. Dat is zonde, want vaak zien ontwerpen er wel prachtig uit. Ik kan dan een duidelijke meerwaarde betekenen.
Daarom vind ik mijn werk zo leuk.

Keynote presentaties

2014
Webgamification, FatFriday, Grrr, Amsterdam
Interaction Design @ Competence Factory, Amsterdam
Business gamification, Hubud, Ubud, Bali, Indonesia
Webgamification, Monster, Chiang Mai, Thailand
3 levels of engagement by web gamification, Launchpad, Bangkok, Thailand

Presentatie in Launchpad Bangkok

Presentatie in Launchpad Bangkok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2013
Game trends, Games for heritage conference, Utrecht, Holland
EYEWalk, Conferentie SNS, Rotterdam, Holland
Gaming heritage, what’s in it for me? FARO, Brussels, België
Interaction Design presentaties (8x), Competence Factory, Amsterdam, Holland

2012
Duurzame games voor erfgoed, Portico, Gent, België

2011
Trends social tools for heritage, Conference on Technology, Culture and Memory, Sao Paulo, Brasil
Online trends, Art and Design Bandung Institute of Technology

2010
Brainstorming game, Salon de Museologie, Amsterdam, Holland
Trends Interactieve tentoonstellingen, Universiteit van Amsterdam, Holland
European trends for new media and heritage, Universidade de Pernambuco, Recife, Brasil

2009
Online trends, Regionaal Technologisch Centrum Amsterdam, Holland
Game applications, Beamlab, Amsterdam, Holland

Presentatie Universidade de Pernambuco, Recife, Brasil

Presentatie Universidade de Pernambuco, Recife, Brasil

 

Essays

Essay: Waar zijn de fysieke marketing games in de reclame campagnes?
De Nederlandse reclamewereld loopt er nog niet warm voor. Waarom niet? De totstandkoming van fysieke marketing games vergt een integrale aanpak tussen Strategen, Art Directors, User Experience Designers en Game designers. Huidige User Experience Designers zijn niet opgeleid met gedegen game design kennis en beschikken niet over de juiste vaardigheden.

Lees hier het volledige stuk


Artikel: Waarom is User Experience Design een trend?

Er is een toename gekomen van het aantal digitale touchpoints; waar interacteert mijn digitale klant met mijn merk? Hoe verloopt dat en waar kan het verbeterd worden? En welke verbeteringen voeren we als eerste uit en waarom?

Lees hier het volledige stuk


Essay over hoe erfgoed en interactieve verhalen elkaar kunnen versterken.
” In the current situation of budget cuts and declining numbers of visitors it is important that heritage institutions reinforce their position in society, argues interaction designer Anne Vroegop. Gameprinciples and service design thinking are effective tools in reaching this goal.“

Download volledig essay (English, PDF 1,4 MB)


Artikel over interactieve documentaire en gaming principes in vakblad Museumvisie.
“Wat zou ú doen? De zwaargewonde Bosniër verzorgen of de manschappen in veiligheid brengen? De daarop volgende scène van de film laat de gevolgen van uw keuze zien. De beelden zijn soms schokerend en aangrijpend…”

Download volledig artikel (NL, PDF 61 kb) 


Interview met Anne Vroegop, afgenomen door Vera van de Nieuwenhof van het Virtueel Platform.

“Waar gaat uw specifieke aandacht op dit moment naar uit op het gebied van ICT en erfgoedinstellingen? Crowd-funding, Oral history, Interactieve documentaires, Erfgoed en zorg en Sociale media als tool om tentoonstellingen in te richten.

Download volledige interview(.doc)


Essay over de toekomst van gaming en interactieve documentaires voor erfgoedinstellingen in vakblad Museumpeil.

“Het zijn organisaties geworden met nieuwe functies in de maatschappij doordat ze ineens gereedschappen zijn gaan aanbieden bovenop hun bestaande producten of diensten. Zo moeten erfgoedinstellingen minder bezoekersonderzoeken afnemen maar toegroeien naar veelvuldig gebruikersonderzoeken afnemen. Taken die in-house digitale media experts en peer groups op zich kunnen nemen, waarbij oude marketing principes overbodig worden.”

Download volledige essay (.doc)


Master thesis over hoe de perceptie van gebruikers/bezoekers en hun voorkeuren afhangt van de context waarin ze zich begeven.

“De sociale, fysieke en persoonlijke context hebben invloed op de beleving van nieuwe media (kunst) toepassingen. Hoe precies? Een gebied waarbij kunstfilosofie en cognitieve psychologie elkaar kruisen.”

Download volledige thesis (PDF 1,8 MB)

Klanten Non-profit sector

o.a
VPRO
EYE Filmmuseum
Joods Historisch Museum Amsterdam
Zuiderzeemsueum
Nationale Hoorstichting
Fort Eiland Pampus
Nudge
Superfoods-Academy
Universiteit van Amsterdam

Klanten Profit sector

o.a
Lost Boys
Schouten/Nelissen (Lectric)
Interpolis
Nuon
Aegon
Sanoma
Wehkamp
Commauction
ING
TomTom
Competence Factory

“Don’t make stuff because you want to make money — it will never make you enough money.

And don’t make stuff because you want to get famous — because you will never feel famous enough.

Make gifts for people — and work hard on making those gifts in the hope that those people will notice and like the gifts.”

–John Green