FAQ
1. Waarom zou een UX designer zich ook moeten verdiepen in game design?
Volgens het engagement model van Jesse James Garrett staat game design in het middelpunt bij het creëren van optimale betrokkenheid.
Omdat ik maximale betrokkenheid wil creëren in mijn ontwerpen, maak ik als UX-er graag gebruik van game-principes.
3. Wat is User Experience design?
User Experience designers maken de wereld leuker en gebruiksvriendelijker. Ze ontwerpen flows bij digitale omgevingen zodat mensen een site, game of app beter begrijpen en kunnen gebruiken. Een betere gebruikersbeleving staat voorop. Ook zorgen ze voor een grotere betrokkenheid.
4. Wat zijn de User Experience trends voor 2014/2015?
* Mobile, Mobile en MOBILE…
* Gamification
* Service Design Thinking (customer service journeys/maps)
* Software as Service apps rondom Internet Of Things. Gamified Self. (met name dashboard-applicaties voor je gezondheid)
* Kinect/Google Glass-apps
* Mobile-apps rondom retro futurisme
* Voice control (Siri van Apple)
5. Wat zijn de beste User Experiences?
De beste User Experience gaat verder dan de eisen van de gebruikers. Het gaat verder dan het afwerken van een checklist van dingen waar je rekening mee moet houden. De User Experience moet voldoen aan een wow-foctor, het overtreft de verwachting. Het is het resultaat van een goede samenwerking tussen ontwerpers, ontwikkelaars, projectmanagers en klanten, waarbij de belangen van de eindgebruiker continu in beeld blijven. Interface designs zijn daarbij het eind resultaat van de User Experience design.
6. Waarom een User Experience ontwerpen?
* Het verbeteren van de bruikbaarheid van de app of de site en daarmee het draagvlak bij de gebruikers en klanten
* Het vermijden van onnodige functies
* Bespoediging van ontwerp en ontwikkeling door middel van gedetailleerde en goed ontworpen richtlijnen
* Conversie verhogen. Een betere integratie van business- en marketingdoelen, dat niet ten koste gaat van de gebruikerservaring
7. Wat is Service Design Thinking?
8. Welke vakliteratuur moet je beslist gelezen hebben?
Don’t Make Me Think, Steve Krug
The elements of user Experience, Jesse James Garrett
Designing interactions, Bill Moggridge
Designing mobile interfaces, Oreilly, Steven Hoober
Designing interfaces, Jenifer Tidwell
Alles van Jakob Nielsen
The Design of Everyday Things, Donald Norman
100 things every designer should know about people, Susan Weinschenck
9. Wie zijn de Interaction Design goeroes?
Jared Spool
Jakob Nielsen
Donald Norman
Jesse James Garrett
Louis Rosenfeld
Dan Saffer
Jenifer Tidwell